Khadya Bibhag

मधेश सरकारको कामकाजी भाषामा बलमिचाइ

  • डा. सूर्यप्रसाद यादव,
हजारौं भाषा र तिनका भाषिका भएको दक्षिण एसिया विश्वकै अगुवा बहुभाषी क्षेत्र हो । दक्षिण एसियाको सानो हिमाली राज्यका रूपमा अवस्थित नेपाल पनि बहुभाषिकताको अवस्थाबाट वञ्चित छैन । यहाँ विद्यमान सांस्कृतिक, पर्यावरणीय तथा जैविक विविधता अनुरूपकै भाषिक विविधता पनि छ ।
जसको विवरण नेपालको राष्‍ट्रिय जनगणना २००९/११ देखि मात्र भेटिन्छन् । जवकि नेपालमा जनगणनाको सुरूवात १९६८ (१९११ ई.) बाट भएको हो । नेपालको पछिल्लो राष्‍ट्रिय जनगणना २०७८ अनुसार देशभरिमा जम्मा १२४ वटा मातृभाषाहरू भेटिएका छन्, जसमध्ये मधेश प्रदेशमा मात्र ६० भन्दा बढी मातृभाषाहरू बोलिन्छन् । तालिका १ मा मधेश प्रदेशमा बोलिने मातृभाषाहरूको सङ्ख्या प्रस्तुत गरिएको छ  र यसअघि मधेश सरकारको कामकाजी भाषा समबन्धि प्रस्तावको सूचीमा परेका भाषाहरूको नाम तथा संख्या हाइलाइट गरिएको छ ।

तालिका : मधेश प्रदेशमा बोलिने भाषाहरू

क्र.स.   मातृभाषा

(Mother tongue)

दोस्रो भाषा

(Second language)

मैथिली २५५१९१७ १७२४५५
भोजपुरी ११४९९६२ १०४५४३
बज्जिका ११२७२५५ ८५०५७
नेपाली ३५२१०९ ५३३३४८
थारु २५४६८५ १३९७७
उर्दू २४९६१४ ३७६८६
मगही २१५२३६ २७१५६
तामाङ १००६६९ ४०४६
मगर ढुट ४४३८५ २४७१
१० हिन्दी १४२३२ ८७२१८
११ नेपालभाषा(नेवारी) १२७९० ७१०
१२ दनुवार ८५३० ८५
१३ उराउँ (कुडुख) ५२९६ ११
१४ माझी ४७३६ ३२६
१५ राई ४६७६ १३२
१६ मुसलमान ४४०३ ४९२४
१७ मारवाड़ी ३९२६ ८९८
१८ गुरुङ १३३४ ७११
१९ अवधी १०२२ १२०९७
२० बङ्गला ८३१ ४६
२१ सुनुवार ७६१ २६
२२ भुजेल ७१६
२३ संस्कृत ५६३ १८९
२४ खस ५५६ ९०
२५ चामलिङ ५४४ १५८५
२६ दुमी ४११
२७ थामी ३९५ २३४
२८ मगर खाम २८८ ३८५
२९ घले २५८ २६
३० वाम्बुले २४५ १२
३१ लिम्बू २१७ १४७५
३२ चेपाङ २१६ ९८
३३ बोटे १८० २४
३४ पहरी १५० ३६
३५ डोटेली १४२ ५०
३६ हायु १४१ ४४
३७ पंञ्जाबी १०४ ११४९
३८ राजबंसी ९६ ६४
३९ बान्तवा ८९ ६८
४० साङ्केतिक भाषा ६३ २७
४१ जिरेल ५८ १८
४२ थुलुङ ५६ ६४
४३ कुमाल ४९
४४ बाहिङ ४८ १२०
४५ अंग्रेजी ४५ २१५१
४६ जेरो/जरुङ ४० ४६
४७ सन्थाली ३७ १६१
४८ तिलुङ ३६ १०७
४९ सिन्धी ३६ १०
५० शेर्पा ३२ १०६
५१ बझाङ्गी २६ ६९
५२ धिमाल २४
५३ दैलेखी २३ ६८
५४ सामपाङ २२ ५८५
५५ कोचे १६ १२३
५६ तिब्बतन १५ ३३
५७ दराइ १५
५८ अङ्गिका १२ १३
५९ अछामी ११ ४२
६० खालिङ १०
६१ अन्य २१५ १०६
६२ नखुलेको भाषा ३१
जम्मा ६११४६००

(स्रोत: राष्‍ट्रिय जनगणना २०७८)

 

तलिका १ अनुसार मधेश प्रदेशमा बोलिने मातृभाषाहरूको संख्या साठी भन्दा बढी रहेका छन् । ती भाषाहरू ६१ लाख १४ हजार ६०० मातृभाषीहरूले प्रयोग गरिरहेका छन् । जुन जनसङ्ख्या नेपालको कुल जनसङ्ख्याको २०.९६ प्रतिशत हो । यसरी हेर्दा मैथिली भाषा (२५५१९१७) मधेश प्रदेशको सबभन्दा बलियो र स्थापित भाषा हो । त्यस पछिका भाषाहरू क्रमश भोजपुरी (११४९९६२), बज्जिका (११२७२५५), थारू (२५४६८५), उर्दु (२४९६१४), मगही (२१५२३६), तामाङ (१००६६९) र मगर ढुट (४४३८५) हुन् । हिन्दी भाषा बोल्नेको जनसँख्या १४ हजार २३२  र अंग्रेजी भाषा बोल्नेको जनसँख्या ४५ रहेका छन् ।
सरकारी कामकाजको भाषा
मधेश प्रदेश सरकारले २०८१ माघ ९ गते प्रदेशसभामा दर्ता गरेको ‘सरकारी कामकाजको भाषा समबन्धमा व्यवस्था गर्न बनेको विधेयक २०८१ अनुसार मधेशमा सरकारी कामकाजको भाषा मैथिली, भोजपुरी, बज्‍जिका, हिन्दी र अंग्रेजीलाई शिक्षामन्त्रीमार्फत प्रदेशसभामा प्रस्तुत गर्नु भएको थियो । तर इन्टेलेक्चुअल फाउण्डेशन नेपाल लगायत विभिन्न संघसंस्थाहरूको चर्को विरोध गरेपछि सरकार पछि हटन बाध्य भयो र त्यो प्रस्ताव फिर्ता भयो । मधेश सरकारको यो प्रस्ताव बिना मापदण्ड र राजनीतिक प्रेरित थियो भन्ने कुरामा कुनै संदेह थिएन र छैन पनि । तालिका २, ३ र ४ मा मधेश सरकारको सरकारी कामकाजको भाषाको सूचिमा परेका भाषाहरूको अवस्था विभिन्न दृष्‍टिकोणबाट प्रस्तुत गरिएको छ ।
तालिका : मातृभाषा र दोस्रो भाषाको अवस्था
क्र.स.   देश मधेश प्रदेश
मातृभाषा दोस्रो भाषा मातृभाषा दोस्रो भाषा
मैथिली ३२२२३८९ २६७६२१ २५५१९१७ १७२४५५
(११.०५%) (०.९२%) (४१.७३%) (२.८२%)
भोजपुरी १८२०७९५ १३८५७२ ११४९९६२ १०४५४३
(६.२४%) (०.४८%) (१८.८०%) (१.७०%)
बज्जिका ११३३७६४ ८६०६२ ११२७२५५ ८५०५६
(३.८९%) (०.३०%) (१८.४३%) (१.३९%)
हिन्दी ९८३९९ २२३१०६ १४२३२ ८७२१८
(०.३४%) (०.७६%) (०.२३%) (१.४२%)
अंग्रेजी १३२३ १०२५६१ ४५ २१५१
(०%) (०.३५%) (०%) (०.०३%)

(स्रोत: राष्‍ट्रिय जनगणना २०७८)

 

तालिका २ अनुसार मैथिली राष्‍ट्रिय स्तरमा मातृभाषा (११.०५) र दोस्रो भाषा (०.९२ प्रतिशत) को रूपमा नेपाली पछिको पहिलो भाषा स्थापित हुन सफल भएको छ भने प्रदेश स्तरमा मातृभाषा (४१.७३ प्रतिशत) र दोस्रो भाषा (२.८२ प्रतिशत) को रूपमा पहिलो स्थानमा रहेको छ । त्यसैगरी भोजपुरी राष्‍ट्रिय स्तरमा मातृभाषा (६.२४ प्रतिशत) को रूपमा मैथिली पछिको भाषा भए पनि दोस्रो भाषा (०.४८ प्रतिशत) को रूपमा भने हिन्दी (०.७६ प्रतिशत) भन्दा पछाडी रहेको छ । तर प्रदेश स्तरमा भोजपुरी मातृभाषा (१८.८० प्रतिशत) र दोस्रो भाषा (१.७० प्रतिशत) को रूपमा मैथिली पछिको भाषा हो ।  त्यसपछिका भाषाहरू बज्‍जिका, हिन्दी र अंग्रेजी हुन् जसका विस्तृत जानकरी तालिका २ बाट प्राप्त गर्न सकिन्छ ।
तालिका ३: जिल्लागत भाषाको अवस्था
    मातृभाषा
क्र.स.   मैथिली भोजपुरी बज्जिका हिन्दी अंग्रेजी
सप्तरी ५६८६९१ ५३७ ४४ १७९३
(८०.५२%) (०.०७) (०.००%) (०.२५%)
सिरहा ६२५८८७ २२० ३१ २०१०
(८४.५८%) (०.०२%) (०.००%) (०.२७%)
धनुषा ६९७४६० ६९१ ७१७ २५७७
(८०.३७%) (०.०७%) (०.०८%) (०.२९%)
महोत्तरी ५०१३५१ ५४६ १२४६३ १६९९
(७०.९१%) (०.०७%) (१.७६%) (०.२४%)
सर्लाही ११७२८६ ३२४५ ५०९५८८ १२१५
(१३.५९%) (०.३७%) (५९.०४%) (०.१४%)
रौटहट ३०९७४ २६६८४ ५८९३०६ ८६३ १९
(३.८०%) (३.२७%) (७२.४३%) (०.१०%) (०.००%)
बारा २८९७ ५६३६६४ १३२४५ ७१३
(०.३७%) (७३.८६%) (१.७३%) (०.०९%)
पर्सा ७३७१ ५५४३७५ १८६१ ३३६२
(१.१२%) (८४.७०%) (०.२८%) (०.५१%)

(स्रोत: राष्‍ट्रिय जनगणना २०७८)

 

तालिका ३ मा हेर्ने हो भन्ने मैथिली सप्तरी, सिरहा, धनुषा, महोत्तरीमा ब्यापक रूपमा बोलिन्छ भने सर्लाहीदेखि क्रमशः वक्तामा कमि आएको देखिन्छ । तर समग्रमा हेर्दा मैथिली मधेश प्रदेशको सबै जिल्लामा लगभग सम्मानजनक रूपमा बोलिन्छ । भोजपुरीको अवस्था भने मैथिली भन्दा केही फरक छ । यो भाषाको प्रभाव मधेश प्रदेशको पर्सा, बारा र रौटहटमा ब्यापक रूपमा रहे पनि पूर्वी जिल्ला सप्तरी, सिरहा, धनुषा, महोत्तरी र सर्लाहीमा त्यति रहेको देखिदैन । तर बज्जिकाको अवस्था भने मैथिली र भोजपुरी भन्दा अलि फरक छ । यो भाषाको प्रभाव मधेश प्रदेशको पूर्वी र पक्षिमी जिल्ला भन्दा पनि बिचका जिल्लामा बढी रहेको देखिन्छ । हिन्दीको भन्ने खासै त्यस्तो प्रभाव मधेश प्रदेशमा देखिदैन् । अंग्रेजी भन्ने नगन्य अवस्थामा रहेको छ । यसरी हेर्दा समग्रमा मैथिली सबभन्दा बलियो र सबल छ  र यस पछिका भाषा निसंदेह भोजपुरी हो ।
मैथिली भाषाको बाहुल्य रहेकाले मधेश प्रदेश सरकारको कामकाजको भाषा मैथिली भाषाको बनाए भने सर्वस्विकार्य हुने देखिन्छ । तराई मधेशमा राजनीति गर्ने दलहरुले पनि आफ्नो राजनीतिक मुद्दामा समावेशी समानुपातिक कुरा उठाउने गरेको देखिन्छ । त्यसैले जनसँख्याको हिसाबले पनि मैथिली भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषा बनाउनु उपयुक्त हुन्छ जस्तो लाग्छ । अन्य भाषा जस्तो भोजपुरी, बज्जिका, थारु लगायतका भाषाहरु स्थानीय तहमा प्रयोग ल्याउँदा हुन्छ । त्यहाँको सरकारी कामकाजको भाषा त्यो ठाउँमा बोलिने भाषालाई बनाउँदा हुन्छ । विद्यालयहरुमा मातृभाषाको रुपमा ती भाषाहरुलाई प्र्रयोगमा ल्याउन सकिन्छ । पाठ्यक्रममा नै त्यहाँको भाषालाई समावेश गर्दा हुन्छ ।
यो विषयमा जनमत पार्टीका नेता समेत रहनु भएका मधेश प्रदेशका मुख्यमन्त्री सतिश सिंहले पनि स्थानीय तहमा पनि सबै भाषाले अपनत्व पाउने गरी मान्यता दिनुपर्ने भन्नुभएको छ । मधेश प्रदेशमा भाषाको विवाद आउँदा मुख्यमन्त्री सिंहले बीबीसीसँग कुरा गर्दै भन्नुभएको छ, ‘स्थानीयको अपनत्व हुने गरी उनीहरूको भाषा, भेषलाई मान्यता दिने भन्ने सङ्घियताको मर्म हो । निर्णय लेख्दा नेपालीमा लेखिए पनि बोल्दा मैथिलीमा गर्न सकियो भने त्यो पनि अपनत्व भयो । भोजपुरी बहुल क्षेत्र हो भने त्यहाँ भोजपुरीमा नै कामकाज गर्दा सबैलाई हुन्छ ।’
अर्थात जुन भाषाको जहाँ बाहुल्यता छ त्यहाँ उसले अपनत्व महसुस गर्ने सरकारी कामकाजको रुपमा प्रयोगमा ल्याउनुपर्छ । जसरी देशको सरकारी कामकाजको भाषा नेपाली हो, र अरु भाषालाई प्रवद्र्धन गर्न प्रदेश तहमा, स्थानीय तहमा मान्यता दिँदै आएको छ । त्यसरी नै मधेश प्रदेशमा मैथिली भाषालाई सरकारी कामकाजको बनाउनु पर्छ र अन्य भाषालाई त्यहीको स्थानीय स्तरमा व्यापक प्रयोगमा ल्याउनुपर्छ ।
तालिका ४ : पूर्वज भाषाको स्थिति
    पूर्खाको भाषा (Ancestor language)
क्र.स.   देश मधेश प्रदेश
मैथिली २९५९८७६ (१०.१५%) २२९०८९५ (३७.४५)
भोजपुरी १७६८६१८ (६.०६%) ११३७६५५ (१८.६०%)
बज्जिका ११४५९२४ (३.९३%) ११३८१७९ (१८.६०%)
हिन्दी ९२२९५ (०.३२%) १०१६४ (०.१६%)
अंग्रेजी १२०८ (०.००%) २२ (०.००%)

(स्रोत: राष्‍ट्रिय जनगणना २०७८)

कुनै पनि भाषाको सही अवस्था हेर्न पूर्खौली भाषाको विषयमा बुझ्नु अति आवश्यक हुन्छ । तालिका ४ अनुसार मधेश प्रदेशको कामकाजी भाषाको सूचीमा परेका भाषाहरूको अवस्था हेर्दा मैथिली भाषाको अवस्ता राष्ट्रिय स्तरमा (१०.१५ प्रतिशत) र प्रदेश स्तरमा (३७.४५ प्रतिशत) दुबै ठाउँमा बलियो देखिन्छन् । भोजपुरी (६.०६ प्रतिशत) र बज्जिका (३.९३ प्रतिशत) राष्ट्रिय स्तरमा फरक देखिए पनि प्रदेश स्तरमा लगभग दुबै भाषा भोजपुरी (१८.६० प्रतिशत) र बज्जिका (१८.६० प्रतिशत) अवस्थामा रहेको देखिन्छन् । हिन्दीको अवस्था तुलनात्मक रूपमा राष्ट्रिय (०.३२ प्रतिशत) र प्रदेश (०.१६ प्रतिशत) दुबै ठाउँमा कमजोर देखिन्छ । अंग्रेजीको अवस्था भने राष्ट्रिय र प्रदेश दुबै ठाउँमा प्रतिशत शुन्य रहेको छ ।
अब के गर्ने ?
सामान्यतः सरकारी कामकाजको भाषा निर्धारण राजनीतिक प्रक्रियाबाट हुने भए पनि यो  नितान्त संवैधानिक विषय हो । यसको निर्धारण सम्बन्धित प्रदेशमा प्रयोग भइरहेको मातृभाषाहरू मध्येबाट संख्यात्मक रूपमा पहिलो स्थानको भाषालाई चयन गर्नुपर्छ । एक भन्दा बढी भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषा बनाउनु पर्दा त्यस पछिका भाषाहरूलाई क्रमशः राख्‍नु पर्ने हुन्छ । तर सरकारी कामकाजको भाषा निर्धारण गर्ने नाममा बिना मापदण्ड जुनसुकै भाषालाई बनाउनु सर्वथा अनुचित हो । जुन रबैया भर्खर मधेश प्रदेशसभामा हेर्न पाइयो । जसको पुष्टि.गर्ने कुनै आधार छैन । कुनै पनि समुदाय तथा बर्गको उसका पहिचान भनेको भाषा हो ।
यदि कुनै समुदाय तथा वर्गलाई अन्त्य गर्नुछ भने त्यसको भाषालाई समाप्त गर्दिनु त्यो आफै समाप्त हुन्छ । मधेशमा विभिन्न भाषा भाषीका समुदाय छन् । सबैको आफ्नै पहिचान र अस्तित्व छन् । तर समग्र मधेशको एउटा पहिचान भनेको मैथिली भाषा नै हो । मैथिली भाषालाई सबैले मान्यता दिएका छन् । त्यसका आफ्नै साहित्य र इतिहास छ । तर कतिपय व्यक्तिहरुले बिना तथ्य, बिना मापदण्ड आआफ्ना भाषालाई घुसाउने काम गरेका छन् । सरकारले सबै भाषालाई सम्मान गर्नुपछ । सबैको संरक्षण र सम्बद्र्धन गर्नुपर्छ । त्यसका लागि कुनै विशेष निकाय बनाउनुपर्छ भनि बनाउनु पर्यो ।
विभिन्न भाषाको उसको साहित्य, फिल्म, गीतलगायत उसको लोकगीत, लोककथा, गाथालाई जगेर्ना गर्न सरकार नीति नै बनाएर अगाडि बढ्नुपर्छ । सबैले एउटा कुनै एक भाषालाई सरकारी कामकाजका लािग छनौट गर्नुपर्छ । त्यसको लागि सबभन्दा उपयुक्त भाषा मैथिली हुन्छ । नेपालको राष्‍ट्रिय जनगणना २०७८ लाई विश्‍लेषण गर्दा पनि मधेश प्रदेशमा प्रमुख रूपमा बोलिने मातृभाषाहरू मध्ये मैथिली हरेक दृष्‍टिकोणबाट सरकारी कामकाजको भाषाको लागि उपयुक्त छ ।
देशमा संविधान जारी भएको १० वर्ष हुन लागेको छ । दश वर्षमा प्रदेश सरकारको लागि कामकाजको भाषा चयन गर्न सकेको छैन । सबै प्रदेशमा विवाद नै देखिएको छ । नेपालमा १३१ वटा भाषा बोलिन्छन् । सबैलाई राष्ट्रिय भाषाको मान्यता दिन सकिदैन । सबभन्दा बढी बोलिने नेपाली भाषालाई मान्यता दिएको छ । त्यस्तै मधेश प्रदेशमा मात्र ६२ वटा भाषा बोलिन्छन् तर के सबैलाई सरकारी कामकाजको भाषा बनाउन उपयुक्त हुन्छ त ?  हुँदैन । त्यसैले प्रदेशहरुमा बेकारमा विवाद गरेको जस्तो देखिन्छन् । जुन प्रदेशमा सबभन्दा बढी कुन भाषा बोलिन्छन् । त्यसको साहित्य कस्तो छ, पहिचान कस्तो छ लगायतका विषय अध्ययन गरेर भाषा तोकि दिए हुन्छ । जति लम्ब्याइन्छ त्यति नै विवाद हुन्छ ।
भाषा आयोगका अध्यक्ष डा.गोपाल ठाकुरले सञ्चारकर्मीसँग भन्नुभएको छ, ‘संविधानले बहुसङ्ख्यकले बोल्ने भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषा राख्नु भनेपछि त्यो ख्याल गरेर निर्णय लिनुपर्छ । अहिले मधेशमा हिन्दी र अङ्ग्रेजीलाई राखिएको कारण पनि विवाद भएको हो । ती भाषा बोल्नेको जनसङ्ख्या एकदमै सानो छ । संविधानको मर्म विपरीत बढी जनसङ्ख्याले बोल्ने भाषालाई छोड्दा ती समुदायलाई चोट पर्छ ।’
हालसम्म सात प्रदेशमध्ये बाग्मती प्रदेशले मात्रै सरकारी कामकाजको भाषा तोकेको छ । बाग्मती प्रदेशसभाले जारी गरेको सरकारी कामकाजी भाषा सम्बन्धी ऐन २०८० मा तामाङ र नेपालभाषालाई सरकारी कामकारबाही र दस्तावेजमा प्रयोग गर्ने उल्लेख गरिएको छ । भाषा आयोगले कोशी प्रदेशमा मैथिली र याकथुङ र लिम्बु भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषाका रूपमा कार्यान्वयन गर्न सरकारलाई सिफारिस गरेको छ । त्यस्तै, गण्डकी प्रदेशमा मगर ढुट र गुरुङ भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषाको रुपमा प्रयोग गर्न सिफारिस गरिएको छ ।
त्यसै गरी लुम्बिनी प्रदेशमा  थारु, अवधि र भोजपुरी भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषाका रूपमा भाषा आयोगले सिफारिस गरेको छ । कर्णाली प्रदेशमा खस र मगर ढुट भाषालाई सिफारिस गरेको छ भने सुदुरपश्चिम प्रदेशमा डोटेली र थारु भाषालाई सरकारी कामकाजको भाषा चयन गर्न आयोगले सिफारिस गरेको छ । तर कसैले कार्यान्वयनमा ल्याएको छैन । सबै ठाउँमा मधेश प्रदेश जस्तै विवाद देखिएको छ ।
(लेखक डा.सूर्यप्रसाद यादव इन्टेलेक्चुअल फाउण्डेशन नेपालको अध्यक्ष हुनुहुन्छ)

तपाईको प्रतिक्रिया